TIOMAN HOPIING

Salams.... aku kembali lagi ..kali ni story mory tentang holiday aku ke Tioman Island. First time g sana ni, masa holiday chinese new year. Overall komen....seronot, hepi, enjoy dan yang paling best...aku dah pandai snorkellin.. muahahaha. Tulah detik yg paling mendebarkan..aku berjaya mengatasi rasa ketakutan aku terhadap air laut. Sebab aku dok imagine kalau aku mandi laut...tiba tiba timbul sesuatu dari bawah dan ngappp tarik aku ke dasar laut. Tapi alhamdulilah..ketakutan itu telah dapat diatasi dengan jayanya..

First day..naik feri jam 6.30 am. Punyalah ramai orang nak masuk pulau almaklum cuti panjang. Feri start bertolak jam 7.00 am. Sepanjang dlm feri aku membuta. Sebab naik feri 2j 30 m. Nothing u can do unless sleeping n sleeping n sleeping..zzz.. Dari jauh dah nampak tioman island..cantik..laut menghijau.. sampai di Jeti Kg Tekek jam 9.30 am, terus check in...baring baring dulu..lepas zohor bermula xtvt. Menaiki pacuan 4 roda (4WD) ke Kg Juara..adui mak.. terkangkang-kangkang aku dlm 4WD tu..almaklum off-road punya jalan. Jalan-jalan..lepak-lepak aje

Second day.. ni yg best..Island Hoping snorkelling all day..dari jam 9.00 am sampai 4 ptg. Kembang tangan aku asyik berendam dlm air. Just to remind..kalau g snork..jangan lupa bawak roti..parking boat aje..korang kena campak roti. Berdesup desup ikan makan roti ..perghh.. cantik cantik ikangnya.. Tp ada yg tak best..ada satu budak perempuan dlm boat aku tu, asal bot parking aje dia akan buekkk...buekkk... merah ada, hijau ada.. warna logo KUKTEM pun ada. Ikan ikan pun apa lagi... sedap sedap mentah kedarah bahan buangan budak tu. aisey potong stim betul. Kalau nak snorkeling..kena kasi budak tu muntah dulu..kalau tak...dengan aku dan laki aku sekali bergelumang dengan "tumpahan minyak mentah" tuh. Semua sekali ada 6 tempat aku snorkeling. Coral cantik cantik beb..superb! Sayang tak dpt ambik gambar dlm air...kamera tak water proof..

Third day..balik dah..feri balik jam 10.30 am. Sampai Jeti Mersing jam 1.00 ptg.

Tips dari aku kalau korang nak ke pulau especially tioman
a) don't ever drink ice water sepanjang korang berada di pulau. Kalau tak korang akan sakit kepala sebab cuaca kat pulau tersangat panas....kalau korang minum ice..boleh meletup kepala korang! Bila dah sakit kepala...no xtvt can be done...so useless pergi pulau.
b) jangan naik speed boat. sebab mana-mana org yg aku tanya naik speedboat..confirm buekkk buekk... so nak selamat..naik feri.. kalau korang naik speedboat...kalau korang buekk buekk.. no xtvt can be done...dpt mabuk free
c) makanlah pil tahan mabuk setiap kali naik bot.. tak rugi apa-apa kalau makan. Sepapan baru RM4.. ada 10 biji. Confirm tak mabuk..so hepi aje buat xtvt.
d) bawak duit banyak banyak. Kengkadang ada xtvt yg tak di duga yg korang nak buat. So..kalau bawak duit ngam ngam...ditakuti korang akan nganga aje bila kengkawan buat xtvt tambahan tersebut.
e) tak payah beli surveniour kat pulau..mahal! baik beli kat jeti aje...

Ok....lepas ni aku nak ke Redang Island pulak...sesape yg nak join...bolehlah hantar nama..kita konvoi ramai ramai g berkubang kat Redang....chaw!

No comments: