Bandung Hari Kedua

Pagi hari kedua di Bandung, kami sarapan di warong makan lontong Cicendo. Warong ini menjual lontong kari dengan kupat tahu. Lontong kari tu kalau di Malaysia ialah lontong dan kupat tahu tu kalau di Malaysia ialah lontong kering. What a nice taste, masakan orang kampung...sambal kacang dia yang paling sedap. Sambal kacang bubuh kicap manis. 
Perjalanan diteruskan ke Gunung Tangkuban Perahu. Gunung berapi aktif yang boleh dikunjungi hingga ke puncaknya. Katanya kali terakhir meletus pada tahun 1969. Sampai disini, ada bauan yang kurang menyenangkan sikit kerana bau sulfur yang sangat kuat. Tetapi dalam 5 - 10 minit, rasa kurang menyenangkan itu sedikit demi sedikit menghilang kerana hidung sudah serasi dengan bau itu. Bau nya lebih kurang macam bau telur tembelang sikitlah.. Gunung ni dikategorikan gunung sebagai tidur kerana tiada lahar yang dikeluarkan tetapi masih dipantau keadaannya. Jika kawah gunung ini tidak menerima hujan selama 7 bulan, tempat ini ditutup untuk kunjungan orang ramai. Pemerintah disitu akan melakukan hujan tiruan untuk kawah gunung berapi itu. Ianya bertujuan untuk mengawal tahap kepanasan gunung dan berjaga-jaga dengan sebarang kemungkinan.
Belakang kami tu ialah kawah gunung berapi tersebut. Suasana di atas gunung ini nyaman dan sejuk, cuma bau sulfur kuat sedikit. Yang dok nampak sesayup kat gambar di bawah ni pun, adalah gunung berapi juga di dalam daerah yang sama. Kat sana banyak betul gunung berapi.

Perjalanan diteruskan ke Pasar Baru..tempat membeli belah sama seperti di Tanah Abang Jakarta. Kami beli yang penting-penting kiriman orang aje. Kami terus menuju ke Rumah Mode untuk menyambung shoping agenda kami. Rumah Mode ni mengumpulkan pelbagai jenis barangan berjenama dan amat murah jika dibandingkan di Malaysia. Berbaloi lah kalau membeli. Contoh baju blous Esprit dijual Rp89,000 (Rm30) tetapi di Malaysia Esprit Outlet menjual Rm89.00. Begitu juga dengan jeans dijual Rp169,000 (Rm58) tetapi di Malaysia dijual dengan harga Rm169.00. 

Kemudian kami terus ke Kedai Kek Kartika Sari untuk memborong kek coklat brownies untuk ole-ole keluarga. Hati-hati membeli kek di sini, ada kek yang dilabelkan dengan rum. Seterusnya agenda shopping diteruskan dengan acara memborong CD ori...murah gile kalau dibandingkan dengan Malaysia. Satu yang aku kagum, mereka di sana menyanjung tinggi celebriti, jadi mereka tidak menyokong aktiviti cetak rompak. Tambahan pula, harga CD ori di sana murah dan mampu dibeli oleh peminat. So aku borong lah CD artis Indonesia kerana harganya memang murah dibandingkan di Malaysia. Sebagai contoh CD Band Ungu dijual dengan harga Rp39,000 (Rm13). So...berbaloi beli di sana.

Ok kos yang terlibat hari ini :
  • Shopping @ Pasar Baru : Rp400,000 (Rm140)
  • Kek Kartika Sari : Rp300,000 (Rm120)
  • Shopping @ Rumah Mode : Rp990,900 (Rm340)
  • Penginapan @ Hotel Progo : Rp300,000 (Rm110)
  • Sewa mobil : Rp400,000 (Rm140)
  • CD Music : Rp185000 (Rm68) 
Ok, dats all for today. Lepas ni sambung ke trip yang lain pula. Next trip aku ke Bali Indonesia. 

No comments: