Bandung Hari Pertama

Sebelum mula perjalanan, pergi breakfast dulu di hotel. Macam biasa pekena menu simple aje...buah, mee hoon goreng, daging goreng, telur separuh masak dan air juice oren. Tetap simple kan? Ambil taksi, terus menuju ke Stasiun Gambir untuk meneruskan perjalanan ke Bandung. Sampai di stasiun, ramai potter offer untuk angkat barang...tapi macam biasalah dibayarin dong upahnya. Tapi bagus juga pakai potter ni, takdelah kita tercangak-cangak nak ke ke Jalur mana. Jalur ni kira macam platformlah. Platform 1, Platform 2 tapi dorang panggil Jalur 1, Jalur 2.
Beg dan isi beg dalam gambar tu, aku beli kat Tanah Abang (TA). Nasib baik ada potter yang diupah untuk angkatkan barang-barang kami. Ini baru barangan dari Jakarta, belum lagi Bandung. Bukan salah kami, dorang tu yang jual murah...

Keretapi kami bertolak tepat jam 9.10 pagi, meneruskan perjalanan ke Bandung. Akan mengambil masa 3 jam. Tak banyak yang aku buat dalam train selain dari ambil gambar pemandangan. Tapi cuaca pulak tak mengizinkan, hujan. Tapi suami ku dengan member aku yang lagi sorang tu, siap kawtim dengan penjaga gerabak. Belanja minum ..sembang sembang.. dapat ambik gambar dari gerabak yang last. Patutnya dorang ni kena beli tiket keretapi berdiri. Sebab tak duduk kat seat, sibuk ambik gambar. Gasaklah.

Sampai di Bandung tepat jam 12.10 tengahari. Terus menuju ke supir kami Dedi yang sedang menunggu untuk membawa kami ke hotel untuk urusan check in. Tak book lagi pun hotel kat Bandung ni, main redah aje. Dapatlah menginap di Hotel Progo. Sebut baik-baik ye kawan-kawan. Salah sebut naya....

Sebelum check in, kami makan tengahari dulu di Rumoh Makan Raja Melayu. Rumah makan ini menyediakan masakan Sunda juga, pun sedap dimakan .. yang best dapat makan sambal ganja. Serius....diadun dengan daun ganja. Member aku siap minta lebih daun ganja tu, tapi tak dibenarkan. Rasa daun ganja ni macam daun limau aje. Lagipun aku mana pernah rasa ganja kan... Makan ajelah.

Selesai makan, kami check in, bersihkan diri dan terus ke Toko Tiga untuk tengok tengok apa yang boleh dibeli. Disitu aku beli jaket untuk boss aku (kena beli...kalau tak kena cancel cuti...naya) beli tshirt untuk adik aku, abang ipar. Then kami gerak ke Factory Outlet (FO) di depan Merdeka Mall. FO kat sini lebih kurang mcm FO kat tempat kitalah. Cuma kat tempat dorang jual really rejected branded..tak macam FO kita. Tak jumpa yang branded pun. Siap dikerat tag baju adalah.

Malam kami dinner kat Warong Makan Cilaki ...juga sebut betul-betul kawan kawan... salah sebut...serabut pala. Kalau tengok tempat mcm tak selera nak makan. Tapi rasa masakan....sungguh superb. Yang masak tu budak umur 14 tahun.

Ok, kos yang terlibat harini ialah :
  • Taksi hotel ke Stasiun Gambir : Rp15,000 (Rm5)
  • Potter : Rp50,000 (Rm18)
  • Sewa mobil hari pertama : Rp400,000 (Rm140)
  • Lunch @ Rumoh Makan Raja Melayu : Rp180,000 (Rm62)
  • Hotel Progo : Rp365,000 (Rm130)
  • Toko Tiga : Rp551,000 (Rm190)
  • Factory Outlet : Rp800,000 (Rm280)
  • Dinner @ Warong Makan Cilaki : Rp340,000 (Rm135)
Dats all for today. Gambar menyusul kemudian.